Hogyan állítsuk meg vagy legalább is lassítsuk sejtjeink elhasználódását?

A hosszú élet titka -  sejtszintű fiatalítás

Az emberi testben a sejtek nap mint nap reprodukálódnak. Ez a folyamat az, amely a gyermek növekedését biztosítja. Még akkor is osztódnak a sejtjeink, amikor már mindenünk tökéletesen kifejlődött. De mire felnőtté válunk, sejtjeink bizonyos mértékű elhasználódása is megfigyelhető. A DNS-szál végein található szakaszokat, melyek védik kromoszómáinkat a sejtosztódás során bekövetkező sérülésektől, telomereknek nevezzük. Ezek a telomerek a olyanok, mint egy védősapka, de minden alkalommal amikor a sejt reprodukálódik, ennek a védősapkának egy része elkopik, így a telomer megrövidül, ezáltal romlik a védőfunkció, és a sejt az öregedés útját járja egész az osztódási képességének elvesztéséig, a sejthalál stádiumáig. Több ezer tudományos kutatási eredmény bizonyította a rövid telomerek kopása és a természetes sejtöregedési folyamatok közötti összefüggést.

A szervezetünkben azonban megtalálható a telomeráz enzim, melynek éppen az a funkciója, hogy védje, és regenerálja a DNS végén lévő telomereket. Tudományos tény tehát, hogy az öregedés a telomeráz enzim elégtelen mennyiségű termelődésének a végzetes következménye.

Genetikai szempontból nyilvánvalóan úgy fejlődött az emberi szervezet, hogy minél tovább „működőképes” maradjon. Tehát alapvetően a telomeráz termelődésnek megfelelő mértékűnek kell lennie, a korai öregedés nem természetes dolog. Annak oka, hogy miért nem elegendő mégsem, ugyanarra vezethető vissza, mint az összes civilizációs betegség. A nem megfelelő táplálkozás, a kevés folyadékbevitel, a rengeteg adalékanyag, valamint a legfontosabb, a testmozgás hiánya.

A kutatócsoport orvosai találtak módot a telomeráz termelődés sebességének mérésére, és különböző élethelyzetekben mérték. Így jöttek rá, hogy testmozgás folyamán a telomeráz termelődése emelkedik. Ennyire egyszerű a titok, amivel az öregedés meggátolható.

Rendszeres testmozgással elérhetjük, hogy DNS-eink egészségesek maradjanak, így az öregedés meggátolható, a betegségek jelentős része megelőzhető. Felnőtt ember esetén heti minimum két és fél óra intenzív testmozgás biztosítja a megfelelő mennyiségű telomeráz termelődést, tehát heti két és fél óra intenzív edzés kell csupán ahhoz, hogy az öregedés megállítható legyen. Akár vissza is fordítható valamilyen mértékben az öregedés folyamata. Természetesen ez a heti két és fél óra emelhető (150 perc), hiszen ez csak a minimálisan meghatározott mennyiség.

Ebből látható, hogy az örök fiatalsághoz nem kell mágia, sem csodaszerek, csupán rendszeresen kell tornázni, kocogni, focizni vagy kerékpározni, kinek mi a kedvenc sportja. Ezzel nemcsak az öregedés tolható ki évekkel, de az élet is meghosszabbítható.

HA TETSZETT A CIKK, KÉRLEK OSZD MEG MÁSOKKAL IS!